14. ledna 2015

Studijní tipy

Konec ledna bývá pro všechny studenty a žáky poměrně hektický. Ať už píšete písemky, zápočty nebo máte zkoušení, určitě i vy máte občas stavy, kdy se vám učit zkrátka nechce a je úplně jedno jakou školu studujete.  Dnes vám přináším pár vlastních tipů jak udělat učení efektivnější. Tak jdeme na to.



1. Zapisovat, zapisovat
Krok číslo 1 je - všechno si řádně zapsat a rozvrhnout. Jak už víte, já bez svého diáře nedám ani ránu a ani ve škole tomu není jinak. Co si nezapíšu, to nevím a proto si opravdu píši každou prkotinu. Možná se teď usmíváte, že je to jako systém prvňáčků na ZŠ, ale věřte mi, že zapisování všeho vám opravdu pomůže si rozvrhnout svůj čas lépe, a tak abyste všechno stihli. Dobré jsou také To Do Listy, ve kterých si můžete odškrtávat co už umíte a co vám ještě zbývá zvládnout.

2. Čas
Na učení si vždy vyčleňte určitý čas. V knížkám opravdu není nutné sedět 5 hodin v kuse, chce si to jen vyhradit na učení chvilku denně. Chvíle může pro každého znamenat něco jiného, pro mě je to třeba 30-60 minut, které jsem ochotna obětovat učení. Navíc mám problém, že se na učení nedokážu soustředit dostatečně dlouho, ale k tomu se dostaneme v dalším kroku.

3. "Rušiče"
Jak už jsem zmínila, v čase vyhrazeném pro učení se odpoutejte od všech rušivých elementů, tzn. vypněte televizi, počítač, odložte mobil či tablet - všechny tyto věci mají schopnost nás svádět. Určitě každý z nás někdy od učení odešel na počítač či k televizi a každý z nás už určitě použil větu: "Já se jen kouknu .../tam a tam/" . Virtuální čas také ubíhá mnohem rychleji a tak se původních pět minut může zvrtnout k hodině nebo, v horším případě, k více hodinám. Možná chcete namítnout, že počítač k učení potřebujete, pak už to chce jen vaši silnou vůli nebo aplikaci, která vám odepře přístup k určitým stránkám. V případě, že si potřebujete na PC jen něco vyhledat udělejte to ještě před samotným učením.

4. Příjemné prostředí
Tohle se někomu může zdát jako absolutní prkotina, ale věřte, že pokud se vám opravdu nechce učit může vás iritovat i nepořádek v pokoji/ na stole, proto je dobré si vytvořit příjemné prostředí, ve kterém se budete cítit dobře a pohodlně.

5. Výpisky, zvýrazňovače, kartičky
Poslední krok je - najděte si svou metodu pamatování. Někomu pomáhá barevně zvýrazněný text, jinému výpisky z látky a dalšímu kartičkový systém, ten můžu doporučit hlavně na slovíčka. Jediná nevýhoda kartiček je, že se musíte věnovat nějaké přípravě a to se ne vždy každému chce. Osobně mi ještě docela pomáhají výpisky nebo předříkávání látky nahlas - to zase při učení nějakých výkladových předmětů, např dějepis, kde nepotřebujete vzorečky a schémata.

Doufám, že se vám dnešní článek líbil a snad i pomohl. Ještě jednou předesílám, že všechno jsou to věci, které při učení pomáhají mně a nemůžu zaručit efektivitu i někoho jiného. Teď už nám zbývá si jen popřát hodně štěstí při učení a spoustu dobře napsaných písemek.

Zdroj obrázku zde.

4 komentáře:

  1. Opravdu mohu souhlasit se vším! Po tvém vzoru jsem si též pořídil diář a opravdu mám přehled co musím udělat a co si mohu odložit na další dny.
    Pokud jde o můj způsob učení, tak favoritem jsou výpisky - zaprvé si ty výpisky musíte přepsat (a psaním se rovnou učíte) a následně se můžete učit pouze fakta, nebo důležité záchytné body.
    Skvělý článek! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :) A z diáře se stane závislost, věř mi :D za chvíli bez něj nedáš ani ránu.
      Já výpisky používám hlavně na matematické vzorečky nebo na data. :)

      Vymazat
  2. Naprosto souhlasím! Jen bych tam přidala bod : Dávat v hodině pozor. Vím že ne vždy to jde, ale mně to pomáhá a nemusím se pak doma tolik učit ;)
    http://thelifebykristen.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já brala bod - Dávat pozor v hodině jako samozřejmý, pokud se chce někdo učit opravdu efektivně. :) Ale mám to stejně, čím víc se na danou látku soustředím v hodině, tím míň práce mám pak doma :)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář :) // Komentáře jsou moderované tzn. zobrazí se až po schválení.